Nascholingsoverzicht.nl

Klinisch redeneren | Masterclass

Omschrijving en inhoud

Wat zijn redenen om bepaalde keuzes te maken tijdens de behandeling? Welke vragen stel je aan je patiënt of cliënt en met welk doel? Wanneer bel je een arts en wat kun je dan voorstellen?

Tijdens de masterclass Klinisch redeneren fris je in een middag je basiskennis op ten aanzien van circulatie, neurologie, respiratie, labwaarden en infectieleer. En ontdek je wat ervoor nodig is om je eigen observaties en interpretaties hieraan te koppelen. Met behulp van de zes-stappen-methodiek van Marc Bakker leer je klinisch redeneren toe te passen op een voor jou herkenbare casus. Zo leer je hoe je de situatie van een patiënt beoordeelt, welke acties nodig zijn, welke concrete voorstellen je kunt doen en hoe je hierover kunt communiceren.

In deze masterclass staan we vooral stil bij de eerste stappen uit Bakkers methodiek: ‘Oriënteren op de situatie’ en ‘(Klinische) probleemstelling’. Waarvan stap 2 misschien wel de lastigste is om succesvol te doorlopen: wat is nu eigenlijk het probleem?

Na afloop van de masterclass heb je kennis in huis om optimaal van start te gaan met het complete verpleegkundig proces.

Wat zijn redenen om bepaalde keuzes te maken tijdens de behandeling? Welke vragen stel je aan je patiënt of cliënt en met welk doel? Wanneer bel je een arts en wat kun je dan voorstellen?

Tijdens de masterclass Klinisch redeneren fris je in een middag je basiskennis op ten aanzien van circulatie, neurologie, respiratie, labwaarden en infectieleer. En ontdek je wat ervoor nodig is om je eigen observaties en interpretaties hieraan te koppelen. Met behulp van de zes-stappen-methodiek van Marc Bakker leer je klinisch redeneren toe te passen op een voor jou herkenbare casus. Zo leer je hoe je de situatie van een patiënt beoordeelt, welke acties nodig zijn, welke concrete voorstellen je kunt doen en hoe je hierover kunt communiceren.

In deze masterclass staan we vooral stil bij de eerste stappen uit Bakkers methodiek: ‘Oriënteren op de situatie’ en ‘(Klinische) probleemstelling’. Waarvan stap 2 misschien wel de lastigste is om succesvol te doorlopen: wat is nu eigenlijk het probleem?

Na afloop van de masterclass heb je kennis in huis om optimaal van start te gaan met het complete verpleegkundig proces.


Programmering
Datum Tijd
Dinsdag 15 april 202513:00 - 17:00
Sprekers en programma

Trainer

Deze masterclass wordt verzorgd door Gienie van Dril. Zij is werkzaam als verpleegkundige op de spoedeisende hulp, als docent op Hogeschool Leiden en als trainer voor het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde, onderdeel van Hogeschool Leiden. Ze heeft een passie voor acute zorg, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van methodieken. Gienie is van mening dat een methodiek ook in minder acute situaties kan helpen om een completer beeld te krijgen van de patiënt of cliënt. Juist omdat je dan de tijd hebt om even goed te bedenken welke en waarom je bepaalde handelingen uitvoert.

 

Een methodiek kan veel houvast bieden, maar je moet ook de medische biologie kennen. Begrijpen waar je mee bezig bent. Dit fascineert Gienie o.a. in het verzorgen van deze masterclass over klinisch redeneren. Hierin vindt ze het belangrijk om van en met elkaar te leren. Gienie is geïnteresseerd in persoonlijke ervaringen uit de praktijk en stelt als doel samen beter te worden in het vak.

Organisatie
Doelgroepen
Competenties
Prijs
Accreditatie
Aanmelden
Website